Dit is weer voor het eerst in lange tijd een ‘van de voorzitter’. Terug van weggeweest? Dat valt nog te bezien…. Ik wil in ieder geval de gelegenheid aangrijpen om me voor te stellen, juist ook aan de leden die ik (nog) niet persoonlijk ken!

Bestuurswisselingen
Zoals jullie al wisten is bij de afgelopen ALV op 22 maart besloten tot een kleine bestuurlijke stoelendans.
We worstelden als bestuur namelijk al een tijdje met het invullen van de post ‘gebouwcoördinator’. Voor een vereniging met een eigen gebouw in bezit is dat een noodzakelijke functie. Helaas diende zich echter niemand van de leden aan. We hebben als bestuur toen uitgebreid nagedacht. Jan Ploeg gaf aan dat hij deze taak wel op zich wilde nemen, maar, en dat vonden we als medebestuursleden ook, niet ook nog eens als tweede taak naast het voorzitterschap.
Omdat Sietse Hoekstra, de secretaris, al te kennen had gegeven wat meer affiniteit te hebben met boekhouden dan met notuleren, lag er een oplossing voor de hand. Sietse zou penningmeester worden, ik zou mijn taak als penningmeester neerleggen en voorzitter worden, en Jan zou secretaris en gebouwcoördinator worden. Ik ben heel blij dat we het uiteindelijk ook zo hebben kunnen oplossen, met Sietse in de zeer belangrijke rol als penningmeester. Ook is het heel fijn in het bestuur te zitten met alle ervaring en inzet van Ric en Johan.
Geen afscheid
Speciaal wil ik jou danken Jan, en dat had ik natuurlijk eigenlijk persoonlijk willen doen tijdens de ALV waar je vanwege Corona helaas niet bij kon zijn. Je bent een uitstekend voorzitter geweest die bergen werk heeft verzet voor de vereniging. Je was in een lastige tijd (corona) de kapitein van het schip. Er is onder jouw voorzitterschap flink wat bereikt!
Nog mooier is dat dit geen afscheids-dankwoord is, maar dat Jan gewoon blijft zitten in het bestuur en de rol van gebouwcoördinator op zich neemt. Ik vind dat de vereniging zich in haar handjes mag wrijven met deze oplossing.
Samen werken aan groei
Voor wat hoort wat, vind ik. Het bestuur heeft een belangrijke taak op zich genomen, en heeft zich daarmee in feite aan een extra taak gecommitteerd. Het kan echter niet de bedoeling zijn dat het bestuur zich steeds meer werk op de hals haalt. We zullen daarom, ook voor sommige taken die nu nog door het bestuur worden uitgevoerd, meer een beroep gaan doen op jullie, als leden. De inzet van leden als vrijwilliger is prima bij onze vereniging, maar we willen op termijn één of enkele commissies oprichten, bestaande uit leden, die ons kunnen helpen werk uit handen te nemen. Twee commissies hebben bij de ALV reeds het levenslicht gezien: er is een werkgroep ‘samenwerking school opgericht’ en een ‘sociale activiteitencommissie’.
Eigenlijk vat dit een beetje samen met wat ik hoop dat de komende jaren bereikt kan worden: ledengroei én groei van betrokkenheid van de nieuwe leden bij de vereniging. Een andere vraag is of en hoe we de bereidheid om competitie te spelen kunnen vergroten. En natuurlijk komen allerlei zaken op ons pad. Belangrijk is (het onderzoek naar) de samenwerking met de Margrietschool, maar ook het organiseren van kampioenschappen en toernooien. Denk aan het Groot Nederlands Studentenkampioenschap waarvan wij het onderdeel Tafeltennis gaan organiseren medio juni. De interlands die we mede-georganiseerd hebben, en in de toekomst mogelijk weer. En de Masters begin september.
Erik
Ik zou me nog voorstellen, als nieuwe voorzitter. Mijn naam is Erik Simons, een zeer middelmatig tafeltennisser, met een bovenmatig enthousiasme voor deze club. Ik blijk volgens onze ledenadministratie, die ik tot voor kort zelf bijhield, alweer ruim 13 jaar lid. Ik beschouw dit dan ook als een geluksjaar. Het is me een eer om voorzitter te mogen zijn van onze vereniging, en ik ben ervan overtuigd dat we met zo’n stel betrokken en gezellige leden en collega-bestuurders en stel mooie jaren tegemoet zullen gaan, net zoals de afgelopen tijd.
Tot ziens
Erik Simons