Zoals waarschijnlijk bij de meesten al bekend, wordt het gebouw naast ons gebouw, dit jaar en volgend jaar gesloopt en heropgebouwd tot een splinternieuw schoolgebouw voor de Margrietschool.
Shot onderhoudt al een tijdje contact met school en de gemeente over de voortgang en de plannen. Zo heeft een werkgroep van Shot vorig jaar al de mogelijkheden verkend om onze zaal als gymzaal te verhuren aan de school, we kwamen toen overigens tot de conclusie dat dit niet realistisch was.
Werkgroep Shot
Uit deze werkgroep hebben we een kleinere werkgroep samengesteld, bestaande uit Frans Lambi, Bert van Aggelen en Erik Simons, om als contactpersoon namens Shot op te treden naar de gemeente toe en de Stichting Trivium, waaronder de Margrietschool valt, die in de nieuwbouw als ‘bouwheer’ optreedt. In feite hebben we deze partijen gevraagd om ons op zeer korte termijn goed te gaan informeren over de precieze plannen, omdat de werkzaamheden najaar 2024 zouden aanvangen en we al een aantal maanden weinig hadden gehoord.
De contacten zijn de laatste tijd dus geïntensifieerd, want we willen goed op de hoogte worden gehouden van de plannen, en er ook bij betrokken worden, zodat de overlast voor ons tot een minimum beperkt zal blijven en er geen schade wordt aangericht aan ons gebouw.
Start werkzaamheden in november
Zoals het er nu naar uitziet, vangen de sloopwerkzaamheden aan in begin of half november. Daarmee hoopt men tegen het eind van het jaar al dusdanig ver gevorderd te zijn, dat in begin 2025 al met de nieuwbouw kan worden begonnen, het hele project moet zijn afgerond eind 2025.
Van de fasen van de ontkoppeling van de gebouwen, sloop, en nieuwbouw gaan we natuurlijk het een en ander merken, er zullen relatief kleine werkzaamheden worden verricht in onze kleedkamers en in het voorraadhok, omdat deze ruimten min of meer uitsteken in de school. Daarnaast zullen de bouw- en sloopwerkzaamheden natuurlijk (hopelijk minimale) gevolgen hebben voor de bereikbaarheid.
Kansen
En na afloop van het gebeuren zitten we uiteraard in een heel nieuwe situatie, met nieuwe buren. Dit geeft ons kansen, om bijvoorbeeld meer schoolkinderen van deze school te betrekken bij onze vereniging en samen te werken, ook als het gaat om gebouwbeheer. Maar het heeft natuurlijk ook gevolgen voor de bereikbaarheid, parkeergelegenheid, etc. Vermeldenswaardig is dat de school met een continurooster gaat werken van 08:30 tot 14:00, en dat de activiteiten van de school dus grotendeels niet samenvallen met onze openingstijden.
Afspraken maken over overlast
Bovenstaande tekst roept waarschijnlijk vragen op, wanneer gaat er precies begonnen worden, wat is het precieze werkschema, welke invloed heeft dat op ons gebouw of zelfs: hoe ziet het definitieve ontwerp eruit? Het antwoord op deze vragen hebben wij zelf nog niet en schijnt ook nog niet definitief te zijn. Daarom werken wij er als werkgroep hard aan om zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen en duidelijke afspraken te maken over de beperking van de overlast. We stellen ons daarbij op als goede buren, maar informeren onszelf zo breed mogelijk en zullen ook niet nalaten om op onze strepen te gaan staan als zaken anders lopen dan afgesproken. Meer informatie volgt!
Bert, Frans en Erik