De beul van de Leeuweriksweide

Met knikkende knieën kwamen ze aanfietsen: Alex, Robin, MarinErik, en Sytse. De blauwe atletiekbaan van De Bongerd lag er vredig bij die koele zaterdagmorgen 28 mei. Schijnbaar perfect voor een hardlooptraining, maar zij wisten inmiddels helaas beter… Naïef waren ze geweest vorige najaar tijdens het Shotfeest om enthousiast 15 euro neer te tellen voor een hardloopclinic van BotanicErik, die, zo bleek uit de aankondiging kort vooraf, een martelsessie zou worden. Aad had dit op tijd ingezien en was naar Italië gevlucht.

Erik is een veelzijdig man

We kennen BotanicErik als een veelzijdig man. Dat hij als botanicus plantenexcursies geeft, is niet verbazingwekkend, maar net zo makkelijk geeft hij een cursus vogelgeluiden herkennen. Bij Shot slaat hij inmiddels een leuke bal over de tafel en soms zelf erop. En deze ochtend dus een harlooptraining van deze oud-Pallastrainer, maar niemand had vooraf precies kunnen vermoeden wat hij vanochtend van plan was.

De warming up

Wij begonnen met een kwartiertje ‘rustig’ inlopen. Eerst op de verende atletiekbaan, daarna op het harde, stugge gras in het midden. Voor iemand als ik, die de afgelopen twee jaar voornamelijk thuis achter zijn bureau heeft doorgebracht, was dit al een hele beproeving.

Daarna konden we even tien minuten op adem komen tijdens het losmaken van de heupen, knieën en andere lichaamsdelen. Inmiddels was ook Sietse gearriveerd (had zich verslapen). Voor straf moest hij meteen op het harde gras inlopen. “En o ja,’’ voegde BotanicErik er aan toe. “Leuk dat je er bent!”

Wij gingen verder met een kwartiertje statische rompstabiliteit oefeningen (core stability) met name de buikspieren moesten het ontgelden, en trainer Erik liet ons tot twee maal toe “planken”.

De looptechniek

Vervolgens werkten wij een minuut of twintig aan onze looptechniek. Loop niet als een zoutzak, maar span je spieren aan, niet rechtop lopen, maar een beetje naar voren, gebruik je armen voor het ritme, en land op de bal van de voet, niet op de tenen of de hielen. Zulk soort dingen meen ik me te herinneren. Dat oefenden we in korte stukjes, die soms zelf uitmondden in een heuse sprint tot de tweede lantarenpaal!

De intervaltraining

Daarna stond de intervaltraining op het programma. Zes rondes lang de eerste 300 meter vrij hoog tempo, vervolgens 100 meter “actief” uithijgen om vervolgens door te gaan met het volgende rondje.

Uitlopen hoort ook bij een professionele hardlooptraining. Dus liepen wij, na uitgehijgd te zijn van de intervaltraining, wederom een paar rondjes over de blauwe atletiekbaan. Om meer feeling te krijgen met de ondergrond sloten wij af met een paar sprintjes diagonaal over het grasveld aan de binnenkant van de atletiekbaan.

Al met al heeft Erik ons twee uur lang flink afgebeuld; zelfs gerenommeerde hardlopers als Alex en Sietse liepen soms met de tong op de schoenen.

De cooling down

Om na deze intense training de koolhydraten weer aan te vullen, begaven wij ons aan het eind van de ochtend richting Onder de Linden voor een kopje koffie of thee, of zelf al een biertje, samen met een stukje appeltaart.

Dank Erik voor deze totaaltraining! Ondanks drie dagen spierpijn smaakte het toch naar meer. Dus bied komend Shotfeest maar weer een training aan.

Robin van Leerdam